Naučme sa porozumieť svojmu telu

Naučte sa porozumieť svojmu telu


Veľa krát žijeme v ilúzii toho, aké by sme mali byť. Aké nás chcú mať ľudia okolo nás. Ľudia, na ktorých názore nám záleží, pretože ich jednoducho máme radi. Máme strach, či budeme pre nich dosť dobré. Či ich nesklameme.

Cítime sa nešťastné, smutné, frustrované. Cítime hnev voči nim a aj voči sebe. Hovoríme si, že to nie je fér, veď som urobila všetko podľa ich predstáv. Ako je možné, že to neocenia?

Vieme, že nám dochádzajú sily. Rozhádžu nás mnohé maličkosti. Nedokážeme zvládať svoje emócie - kričíme, plačeme, ľutujeme sa a potom ľutujeme naše správanie voči nim. Okolie nás vníma ako "hysterky". Zastavíme sa často až vtedy, keď sa dostaneme až do "úplného vyčerpania" a máme množstvo zdravotných problémov.

A je to veľmi jednoduché - potrebujeme sa opäť dostať do hormonálnej rovnováhy.

Pre nás ženy je hormonálna nerovnováha fyziologicky prirodzená. V rámci jedného mesiaca máme rôzne fázy. Preto si mnohé z nás ani neuvedomia, že niečo nie je v poriadku. Najmä, ak je naša menštruácia presná ako hodinky.

Nemusíme hneď vidieť, že za výraznou únavou, nie je iba množstvo povinností v práci alebo starostlivosti o rodinu. Môžu byť za tým aj poruchy štítnej žľazy.

Ak vyzerá naša pleť ako v puberte, nemusí byť za tým iba čokoláda, ktorú sme zjedli včera večer pri telke. Poruchy spánku nemusia byť ovplyvnené fázami mesiaca. A bolesť hlavy meniacim sa počasím.  Môže byť za tým aj nízky estrogén.

Chronický, neustály stres spôsobuje zvýšenie kortizolu a vypína reprodukčný či imunitný systém. Máme problém otehotnieť. Nalepí na nás každý vírus, ktorý ide okolo po ulici. Máme pocit, že žijeme iba zo vzduchu. Ešte aj ten vytvára záchranné koleso okolo nášho bruška. Aj keď ho vôbec nepotrebujeme.

Hormóny sú akýsi chemickí poslovia v našom tele. Ovplyvňujú mnoho rôznych procesov. Ovplyvňujú rast a vývoj, metabolizmus, sexuálne funkcie a rozmnožovania. Ovplyvňujú aj naše správanie či náladu.

Keď sú vaše hormóny v rovnováhe, teda nie príliš vysoké, ani príliš nízke, vyzeráme krajšie a cítime sa zdravšie, šťastnejšie a vyrovnanejšie. Sme plné vitality a energie a dokážeme čeliť aj najväčším výzvam na svete.

Ale keď sú rozhádzané, cítime sa ako „podpriemerné dievčatá na strednej“ .

Z niekoľkých výskumov bolo dokázané, že k hormonálnej nerovnováhe žien prispievajú najmä

- stres

- nedostatočný spánok

- nevhodný a nedostatočný pohyb

- nesprávne zvolená strava.

Je tu výborná správa. Dostať hormóny do rovnováhy je oveľa jednoduchšie ako zúrivo behať naokolo alebo sa cítiť vyčerpane či úzkostlivo.

Spoločnosť Be Balanced spojila všetky vyššie spomínané piliere a pomáha ženám cítiť sa zdravšie, šťastnejšie a v rovnováhe. Počas 2-dňových kurzov si každá žena nielen oddýchne, načerpá energiu a získa množstvo nových vedomostí. Zároveň bude vnímať lepšie svoje telo a rozumieť príznakom, ktoré prichádzajú a naučí sa ich harmonizovať.

 Na hormonálnu rovnováhu má teda najväčší vplyv:

Výživa

O tom, že naše telo potrebuje správny pomer bielkovín, sacharidov a tukov vieme. Vieme, že je mu potrebné dodať aj vitamíny a mineráli. Iba tak funguje náš bazálny metabolizmus (energia potrebná na prevádzku nášho organizmu) správne. Inak bude naše telo prejavovať nespokojnosť a buď priberá alebo chudne.

Správna výživa môže výrazne podporiť a nastoliť aj hormonálnu rovnováhu. Prípadne eliminovať hormonálnu nerovnováhu, ktorá u nás vzniká fyziologicky.

Napríklad aké je to u nás pár dní pred menštruáciou?

V tomto období sa nám žiada viac ako inokedy nazrieť alebo keby len nazrieť, ale si aj to čo odniesť zo sladkostí našich detí. A práve v tomto období by sme mali obmedziť príjem sladkostí a prázdnych kalórií. Vysoký príjem cukrov v konečnom dôsledku prehlbuje výkyvy nálad a úzkostné stavy až depresie. Oveľa užitočnejšie sú zložené sacharidy - obilniny, strukoviny, ovocie, zelenina.

Hormonálna nerovnováha (aj tá fyziologicky prirodzená) spúšťa neprirodzený pocit častého hladu a chuť na nesprávne potraviny (najmä sacharidy). Nasledujú metabolické zmeny, ktoré bránia redukcii telesného tuku. Práve naopak podporujú priberanie podkožného tuku. Podkožný tuk má zase za následok zvýšenú produkciu estrogénu  a kortizolu (stresový hormón).  No a sme opäť ako v začarovanom kruhu.

Estrogenova dominancia môže spôsobiť vznik cýst, myómov, neplodnosť. Zvýšený kortizol má za následok rôzne civilizačné ochorenia, kardiovaskulárne ochorenia, neplodnosť, komplexné oslabenie imunity.

Aby sme telo ozdravili a dostali do hormonálnej rovnováhy, mali by sme venovať pozornosť aj správnej výžive. U nás v Be Balanced nie sme zástancami extrémnosti a slovo diéta (akákoľvek) pre nás znamená narušenie rovnováhy organizmu. Počas našich workshopov radšej ponúkame cestu, kde sa môžete naučiť ako sa správne stravovať a aké potraviny vyberať, aby sme mohli žiť kvalitný život.

Pohyb

Dnes už všetci vieme, že potrebujeme určitú formu cvičenia, aby sme zostali zdraví a cítili sa dobre.

Ale aký pohyb zvoliť, tak aby nám prinášal úžitok? 

V Amerika boli prevedené výskumy, ktoré sa zaoberali vplyvom rôznych typov cvičení na celkové zdravie ženy.  Ale aj ich vplyvu na hladinu estrogénu a testosterónu.  Aj napriek mnohým pozitívnym účinkom rôznych typov cvičení (vytrvalostných, silových), štúdia preukázala menej šťastný výsledok, čo sa týka hladiny estrogénu.

Počas tohto výskumu sa joga preukázala ako veľmi ideálna forma cvičenia pre ženy. V značnej miere prispieva k zníženiu stresu, budovaniu svalovej hmoty, redukcia podkožného tuku. Prispieva k aktivovaniu žliaz s vnútorným vylučovaním, ktoré sú pre nás ženy v nastavení hormonálnej rovnováhy veľmi dôležité.

Vytrvalostné a namáhavé cvičenia dokážu hormonálnu nerovnováhu ešte viac zhoršiť.  Ženy, ktoré trpia dôsledkami hormonálnej nerovnováhy - majú cysty, myómy, problémy s otehotnením alebo trpia príznakmi menopauzy by sa mali silovým športom radšej vyhnúť.  A ak aj netrpíte žiadnymi dôsledkami hormonálnej nerovnováhy a ste úplne zdravé.  Sú obdobia nášho cyklu, kedy je vhodné sa vyhnúť vytrvalostnému behu, kardiu, aerobiku a sústrediť sa viac na cvičenia ako už spomínaná joga, plávanie alebo obyčajná chôdza.

Zvládnutie stresu

Stres sa veľmi často dnes skloňuje ako ZABIJAK, resp. kortizol, ktorý je vylučovaný v reakcii na stres. Ale nie je pravda, že je až tak zlý. Pretože je našich veľkým pomocníkom - chráni nás a motivuje, aby sme napríklad pripravili na prezentáciu alebo stihli podať daňové priznanie a nemali zbytočné problémy. Takže nás opäť chráni.

Zabijakom sa stáva až vtedy, ak je vylučovaný neustále a dlhodobo. Ak sa pripravujeme neustále na situácie, ktoré často alebo nikdy nenastanú.

Naše vedomie síce nevníma tieto situácie ako  hrozbu alebo potrebu záchrany života, ale nervová sústava nerozlišuje medzi fyzickým ohrozením, ktoré útočí na naše telo  a duševným ohrozením, ktoré útočí na naše ego. A väčšinou sa aj tak trápime, kvôli tomu, čo sa stalo v minulosti (nedokážem to zmeniť, iba sa poučiť) alebo kvôli tomu, čo sa stane v budúcnosti (čo sa ani nemusí stať, veď ako to vieš, že sa to stane?).

Tomuto sa inak hovorí aj emocionálny stres, ktorý má najškodlivejší vplyv na náš organizmus. Na druhej strane vieme s nim aj najviac pracovať a eliminovať ho. Emocionálnu reakciu v nás nevyvolá samotná udalosť, ale naša interpretácia.

My učíme ako si zo stresu urobiť svojho kamaráta. A kým sa nám to podarí, tak stačí začať úplnou drobnosťou. Chvíľka zastavenia a relax v podobe krátkych a jednoduchých dychových cvičení prinesie niekedy viac, ako dovolenka.  Dýchacie techniky sa vedome používajú na dosiahnutie želaných efektov - upokojenie, zníženie tlaku, zvýšenie metabolizmu a trávenia, odbúranie hnevu či strachu, hlboký spánok, nabíjanie sa energiou, upriamenie mentálnej pozornosti, a podobne. Aj malá zmena prináša veľké výsledky.

Spánok a regenerácia

O tom, že spánok je veľmi prospešný pre naše zdravie, vieme asi všetci. Určite ste zažili, že ste spali príliš veľa a ráno ste sa zobudili unavený. A naopak, že spánok bol krátky, ale za to intenzívny a ráno ste sa cítili ako po dvojtýždňovej dovolenke.

Z toho vyplýva, že pri spánku je veľmi dôležitá jeho kvalita. A opäť sme pri hormónoch - pre spánok je dôležitý jeden konkrétny - melatonín. A čo naňho vplýva?

Dnes máme okolo seba množstvo svetelného smogu, ktorý preniká do našich príbytkov z pouličných lámp či reklám. Množstvo elektromagnetických žiarení z našich laptopov, telefónov, iPadov. Prienik svetla výrazne narušuje produkciu melatonínu a vplýva na kvalitu aj kvantitu nášho spánku.

So spánkom môže súvisieť aj dnešný problém mnohých žien - otehotnieť. Vďaka nedostatočnému a nekvalitnému spánku sa zvyšuje "prolaktín", ktorý je normálne produkovaný po pôrode. Vtedy práve chráni ženu pred otehotnením, aby mala dostatočný čas na starostlivosť o dieťatko a zabraňuje ďalšiemu otehotneniu. Bohužiaľ, v dnešnej dobe ho má zvýšený aj mnoho žien bez tohto dôvodu.

Okrem spánku je nemenej dôležitá regenerácia.

Bežný spôsob, ktoré telo využíva na dosiahnutie potreby rovnováhy je:

Systém vyhorenia

Vyčerpanosť

Záhadné ochorenia, ktoré nám bránia v práci a nie je možné nájsť ich príčinu. Nedovolia nám niekedy vstať z postele a jednoducho oddychovať. Aby sme boli schopné načerpať novú energiu.

Nedávny výskum ukázal, že psychika a telo majú svoj vlastný rytmus pokoja a bdelosti (približne raz za 90 minút). Po uplynutí tejto doby telo preruší činnosť orientovanú navonok a dáva si 10-15 minutovú prestávku na uvoľnenie a načerpanie novej energie.

Je to prirodzený mechanizmus tela na kontrolu stresu. Nanešťastie, mnohí ľudia tomuto signálu nevenujú pozornosť a radšej si dajú ďalšiu kávu a snažia sa ešte viac sústrediť.

Keď sa odteraz prichytíte v tomto stave, dožičte si 10-15 minút krátkeho oddychu. Budete svieži a lepšie sa potom dokážete sústrediť.

Ak máte chuť naučiť sa viac, porozumieť svojmu telu, získať energiu, vitalitu a byť zdravé, cítiť v živote balanse, príďte na niektorý z našich kurzov, ktoré nájdete na našej webovej stránke - www.bebalanced.sk


Článok bol zverejnený v časopise Harmónia 5/2018