Joga – pomoc pri ochorení na diabetes

V rámci rôznej literatúry a tlače či intenetových článkov sa aj u nás, v západnom a logickom svete, môžeme dočítať o mnohých informáciách a skúsenostiach ľudí, ktorým joga pomáha a je veľmi prospešná pre ich každodenný život. Okrem toho, že im pomáha podporovať a zlepšovať ich fyzickú kondíciu, pôsobí pozitívne na zlepšenie psychickej a duševnej pohody. Joga je veľmi prospešná tiež pri generačných chorobách, ako je diabetes.

Diabetes je názov, ktorý nám už nie je cudzí. V súčasnosti môže táto choroba postihnúť každého, bez ohľadu na vek, miesto alebo genetickú históriu. Napriek tomu, že podľa lekárov, nie je možné toto ochorenie úplne vyliečiť, podľa medzinárodných vedeckých prieskumov joga veľmi výrazne prispieva k zníženiu hladiny cukru v krvi. Okrem toho pomáha znížiť krvný tlak, udržať hmotnosť, znížiť stres, a teda spomaliť progres diabetu. Diabetes sprevádzajú aj ďalšie ochorenia ako očná retinopatia, neuropatia, impotencia, problémy s obličkami či vysoký krvný tlak a riziko infarktu. Cvičením jogy pomáhame zmierňovať výskyt aj týchto sprievodných ochorení a znižujeme závažnosť ďalších komplikácií. Je takisto preukázané, že cvičenie jogy znižuje hmotnosť, rovnako ako má pod kontrolou jej zvýšenie. Je obzvlášť dôležité, aby diabetici mali svoju hmotnosť pod kontrolou. Pozdrav slnku je jeden z najlepších spôsobov chudnutia, respektíve udržania hmotnosti pre diabetikov.

V našej západnej civilizácii nie je síce úplne cudzia, ale zároveň nie príliš populárna meditácia. Pri čoraz rýchlejšom spôsobe života, narastajúcom strese a z toho vyplývajúcich ochoreniach sa meditácia stáva čoraz vyhľadávanejšou. Podľa mojich skúseností z práce vo vysokom manažmente v medzinárodnej korporácii, práve medzi vysokopostavenými manažérmi. Niekoľko minút pravidelnej meditácie pôsobí ako vynikajúci krotiteľ stresu a pozitívne ovplyvňuje našu myseľ a telo. Dokonca sa preukázalo, že pravidelné praktikovanie meditácie môže výrazne znížiť túžbu po sladkostiach, ktoré nie sú vhodné pre diabetikov.

Nižšie uvádzame zopár asán/pozícií, ktoré pomáhajú diabetikom cítiť sa lepšie a znížiť hladinu cukru v krvi:

 

  1. Supta Matsyendrasana (Rotácia tela v ľahu)

Rotácia tela v ľahu masíruje vnútorné orgány a zlepšuje trávenie. Táto pozícia tiež vyvíja tlak na brušné orgány,  preto je veľmi užitočná pre ľudí trpiacich diabetom.

  1. Dhanurasana (Luk)

Pozícia luku posilňuje fungovanie pankreasu, v ktorom sa produkuje hormón inzulín. Veľmi sa odporúča pre ľudí s diabetom. Táto pozícia tiež posilňuje brušné svaly a je výborná pri zmierňovaní stresu, ktorý zvyšuje hladinu cukru a únavu.

  1. Paschimottanasana (Kliešte)

Pozícia kliešti masíruje a tonizuje brušné a panvové orgány. Je výborná pre ľudí, ktorí trpia diabetom. Táto pozícia jogy pomáha vyrovnávať pránu/energiu v tele a utišuje myseľ.

  1. Ardhya Matsyendrasana (Rotácia tela v sede)

Polovičná rotácia v sede masíruje brušné orgány, zvyšuje prívod kyslíka do pľúc a robí chrbticu pružnou. To pomáha tiež upokojiť myseľ a zlepšuje prietok krvi do chrbtice.

  1. Shavasana (Mŕtvola)

Posledná pokojná jogová pozícia prenesie telo do hlbokého meditačného stavu a nechá ho relaxovať a omladzovať.

  1. Halásana (Pluh)

Pozícia pluhu stimuluje orgány uložené v brušnej dutine a štítnu žľazu, pomáha znovuaktivovať žľazy pri produkcii hormónov dôležitých pre ľudí trpiacich diabetom. Zároveň redukuje stres a bojuje proti únave.

  1. Varjasana (Diamantový sed)

Pozícia diamantového sedu ako meditačná pozícia je veľmi vhodná na elimináciu stresu. Zlepšuje trávenie, zmierňuje zápchu a nadúvanie, má pozitívny vplyv pri poruchách žalúdka.

 

Joga pôsobí holisticky, aktivuje súčasne hypofýzu, slinivku brušnú, štítnu žľazu a pečeň a takisto venuje špeciálnu pozornosť oblastiam tela, ktoré už boli poškodené v dôsledku diabetu. Obsahuje cvičenia na podporu zraku, sluchu a pohybových schopností. Pozornosť venujeme aj pokožke, pretože pri vysokej hladine cukru sa objavuje zvýšená tvorba vredov a zlé hojenie rán na rukách a nohách. Joga má veľmi dobré výsledky pri liečení „diabetickej nohy“, pretože znižuje hladinu glukózy v krvi a súčasne zlepšuje krvný obeh.

Z pohľadu prevencie diabetu sa pri cvičení aj u zdravého človeka znižuje krvný tlak a jeho telo využíva cukor z krvi ako zdroj energie pre svaly. Vďaka tomu klesá koncentrácia glukózy v jeho krvi. Do krvného obehu sa vylučuje adrenalín a ďalšie hormóny, ktoré napomáhajú zníženie hladiny cukru v krvi.

V neposlednom rade joga odbúrava stres a prispieva k dosiahnutiu psychickej pohody. Stres a emočné otrasy sú významnými spúšťačmi vzniku diabetu. Stresové obdobie, dokonca aj veľmi krátke, spôsobí prudké zvýšenie hladiny glukózy v krvi.

Stres má negatívny vplyv na telesné aj psychické zdravie. Zasahuje prakticky všetky telesné systémy človeka. Pri dnešnom uponáhľanom živote a enormných tlakoch je joga vhodná aj pre zdravých ľudí ako prevencia mnohých ochorení či vyhorenia.